Polityka obsługi "cookies" na stronach UW
Projekt realizowany przez Uniwersytet Warszawski
Strona głównaOfertaKultura & SztukaHobbit, muminki i rycerze Jedi; kultura i literatura popularna – wprowadzenie do badań

Hobbit, muminki i rycerze Jedi; kultura i literatura popularna – wprowadzenie do badań

Dane kursu

Numer kursu: K/2746
Dziedzina wiedzy: Kultura & Sztuka
Liczba godzin: 30
Jednostki
odpowiedzialne:
Wydział Polonistyki
Autor kursu: prof. dr hab. Zdzisław Lichański
Rodzaj zajęć: konwersatorium

Grupy

Numer grupy:K/2746/1
Trymestr:III/2016/2017
Prowadzący:prof. dr hab. Zdzisław Lichański
Cena:220.00 zł
Terminy: od 10-04-2017 do 31-07-2017
Lokalizacja:Kampus Centralny lub Kampus Ochota lub Kampus Smyczkowa
Zajęcia: zwiń
lp.datarozpoczęciezakończenieprzerwa
110-04-2017
poniedziałek
17:0018:4515
224-04-2017
poniedziałek
17:0018:4515
308-05-2017
poniedziałek
17:0018:4515
415-05-2017
poniedziałek
17:0018:4515
522-05-2017
poniedziałek
17:0018:4515
629-05-2017
poniedziałek
17:0018:4515
705-06-2017
poniedziałek
17:0018:4515
812-06-2017
poniedziałek
17:0018:4515
919-06-2017
poniedziałek
17:0018:4515
1026-06-2017
poniedziałek
17:0018:4515
1103-07-2017
poniedziałek
17:0018:4515
1210-07-2017
poniedziałek
17:0018:4515
1317-07-2017
poniedziałek
17:0018:4515
1424-07-2017
poniedziałek
17:0018:4515
1531-07-2017
poniedziałek
17:0018:30brak

Opis kursu

  1. Wykład inauguracyjny. Definicja i historia literatury popularnej. Stan badań.
  2. Cechy charakterystyczne literatury popularnej. Podstawowa terminologia.
  3. Spory o literaturę popularną. Style odbioru. Przyczyny poczytności [m.in. kim była Mama Muminków? Czy Harry Potter zagraża naszemu życiu duchowemu?].
  4. Schematy fabularne i stylistyka literatury popularnej [czy dzieła tej literatury /kultury FAKTYCZNIE są schematyczne? Np./ Quenta Silmarillion ale także utwory St. Lema, czy I. Asimowa].
  5. Gatunkowość literatury popularnej [czy są to gatunki, czy raczej mieszanina gatunkó, konwencji, itp. Szept wiatru F. Forsytha, ale Wiedźmin A. Sapkowskiego].
  6. Popularna literatura gatunków i popularna literatura autorska. Czy lit. popularna to kicz? [zagadnienie oceny literatury / kultury popularnej; problemy tematyki np. naukowej, teologicznej, mieszanina faktó i fikcji, itp.]
  7. Literatura romansowa i erotyczna [także kino romantyczne i erotyczne; problem cenzuiry obyczajowej, ale też tzw. reklamy szokującej].
  8. Popularna literatura społeczno-obyczajowa [UWAGA - problem popularyzacji nauki, ale też dzieła oparte na faktach z historii].
  9. Gatunki przygodowe dla młodych odbiorców [np. Baśniobór].
  10. Gatunki przygodowe dla czytelników dorosłych [np. F. Forsyth, K. Follet, M. Wollny].
  11. Gatunki kryminalne i zbójeckie [m.in. A. Christie, ale Z. Miłoszewski, czy D. Leon].
  12. Fantastyka i jej odmiany. Science fiction: definicja, terminologia, autorzy, dzieła, konwencje [St. Lem i inni; I. Asimow, F. Herbert, D. Weber, J. Dukaj, Ł. Orbitowski].
  13. Fantasy: definicje, odmiany, konwencje. Bestiarium. Autorzy i dzieła [M.in. C.S. Lewsi, J.R.R. Tolkien, ale A. Sapkowski, G.A. Martin].
  14. Od powieści gotyckiej do współczesnego horroru [np. Hannibal-Lecter i koledzy].
  15. Pogranicza literatury popularnej [np. J. Rollins i tego typu literatura, ale także filmy na kanłach np. Discovery, czy YouTube].

WSTĘPNA LISTA LEKTUR / FILMÓW

A. Teksty [LISTA MA CHARAKTER WSTĘPNY; w toku zajęć pojawią się na pewno i inne pozycje; także trzeba pamiętać o KOMIKSACH]

  1. Akunin B., Czerwony kogut, lub Opowieści cmentarne, lub Nefrytowy różaniec
  2. Brown D., Kod Leonarda da Vinci, przeł. K. Mazurek, Warszawa 2004.
  3. Burroughs E.R., Przygody Tarzana człowieka leśnego, przeł. W. Kierst, Białystok 1991.
  4. Chandler R., Żegnaj, laleczko, przeł. E. Życieńska, Warszawa 1969.
  5. Christie A., Dziesięciu murzynków, przeł. R. Chrząstowski, Warszawa 1992.
  6. Doyle A.C., Pies Baskerville’ów, Wrocław 1995.
  7. Dukaj J., Lód, Warszawa 2007.
  8. Dumas A. (ojciec), Trzej muszkieterowie, przeł. J. Guze, Warszawa 1990.
  9. Forsyth F., Dzień Szakala, przeł. S. Wilkosz, Warszawa 1989.
  10. Gibson W., Neuromancer, przeł. P.W. Cholewa, Warszawa 1992.
  11. Herbert F., Diuna, przeł. M. Marszał, Warszawa 1985.
  12. Lewandowski K.T., jedna z powieści o komisarzu Drwęckim
  13. Lewis C.S., Lew, czarownica i stara szafa, przeł. A. Polkowski, Warszawa 1985.
  14. MacLean A., Działa Nawarony, przeł. A. Kaska, Warszawa 1990.
  15. May K., Winnetou, Warszawa 1998.
  16. Mitchell M., Przeminęło z wiatrem, przeł. C. Wieniewska, Warszawa 1976.
  17. Puzo M., Ojciec chrzestny, przeł. B. Zieliński, Warszawa 1991.
  18. Shelley M., Frankenstein, przeł. H. Goldmann, Poznań 1989.
  19. Steel Danielle, Cudze grzechy, przeł. A. Kowalczyk, Warszawa 2008.
  20. Stevenson R.L., Przedziwna historia doktora Jekylla i pana Hyde’a, przeł. M. Słomczyński, Warszawa 1999.
  21. Stoker B., Dracula, przeł. M. Wydmuch, Ł. Nicpan, Warszawa 1993.
  22. Sue E., Tajemnice Paryża, Warszawa 1987.
  23. Tolkien J.R.R., Władca pierścieni, przeł. M. Skibniewska, Warszawa 1990.
  24. Wallace L., Ben Hur, Warszawa 1990.
  25. Wharton W., Ptasiek, przeł. J. Kozak, Warszawa 1985.

C. Filmy [to tylko przykłady, ale zalecane są także filmy rysunkowe]

  1. 2001: Odyseja kosmiczna, 1968, reż. S. Kubrick
  2. Ben Hur, 1959, reż. W. Wyler
  3. Brudny Harry, 1971, reż. D. Siegel
  4. Casablanka, 1942, reż. M. Curtiz
  5. Dziecko Rosemary, 1968, reż. R. Polański
  6. Dzień szakala, 1973, reż. F. Zinnemann
  7. Egzorcysta, 1973, reż. W. Friedkin
  8. Emmanuelle, 1974, reż. J. Jaeckin
  9. Frankenstein, 1931, reż. J. Whale
  10. Godzilla, 1954, reż. I. Honda, T.O. Morse
  11. Greystoke: legenda Tarzana, władcy małp, 1984, reż. H. Hudson
  12. Gwiezdne wojny, 1977, reż. G. Lucas [całość]
  13. Harry Potter i kamień filozoficzny, 2001, reż. Ch. Columbus
  14. Hrabia Monte Christo, 1998, reż. 1961, reż. C. Autant-Lara
  15. King Kong, 1976, reż. J. Guillermin
  16. Lara Croft: Tomb Raider, 2001, reż. Simon West
  17. Love story, 1970, reż. A. Hiller
  18. Matrix, 1999, reż. A. i L. Wachowscy
  19. Mortal Kombat, USA 1995, reż. P. Anderson
  20. Ojciec chrzestny, 1972, F.F. Coppola
  21. Planeta małp, 1968, F.J. Schaffner
  22. Rambo: pierwsza krew, 1982, reż. T. Kotcheff
  23. Trędowata, 1976, reż. J. Hoffman
  24. W samo południe, 1952, reż. F. Zinnemann
  25. Willow, 1988, reż. R. Howard
  26. Władca Pierścieni, 2001-2003, reż. P. Jackson
  27. Żegnaj, laleczko, 1944, reż. E. Dmytryk
  28. Znachor, 1981, reż. J. Hoffman

Cel ogólny

Cel i zadania przedmiotu:

Literatura i kultura popularna zajmują niezwykle ważne miejsce we współczesnej kulturze, szczególnie w mediach.

Przedstawienie podstawowych problemów związanych z tą dziedziną wiedzy, metody jej badań, określenie miejsca we współczesnej kulturze – jest zadaniem niezwykle trudnym ze względu na złożoność i bogactwo zjawiska. 

A zatem PODSTAWOWYM CELEM KURSU JEST zapoznanie z definicjami i metodologią badań literatury popularnej; zapoznanie z historią i genologią literatury popularnej; zapoznanie ze współczesną dyskusją wokół statusu literatury i kultury popularnej; ukazanie m-sca i roli lit. popularnej we współczesnych mediach.

Treści programowe: definicja literatury i kultury popularnej; charakterystyka literatury i kultury popularnej; estetyka, ideologia i topika tekstów kultury popularnej. Obiegi literatury popularnej. Omówienie poszczególnych modeli gatunkowych literatury popularnej i najważniejszych dzieł. Literatura popularna a film i nowe media. Przyczyny sukcesu rynkowego tekstów kultury popularnej.

Cele szczegółowe

CELE SZCZEGÓŁOWE TO:

1. Słuchacze umieją określić kanon literatury i kultury popularnej, umieją określić ich podstawowe cechy a także operować narzędziami służącymi do badań tego zjawiska.

2. Słuchacze potrafią ocenić wartości estetyczne i ideologiczne tejże literatury / kultury, a także określić jakie relacje łączą je z nowymi mediami.

3. Słuchacze potrafią pisać oraz dyskutować MERYTORYCZNIE o zjawiskach związanych z literaturą / kulturą popularną.

Korzyści dla słuchacza

Po ukończeniu seminarium słuchacz

– analizuje samodzielnie dowolne dzieło literackie, resp. dzieło sztuki,

– rozpoznaje konwencje artystyczne,

– wyjaśnia sposoby konstrukcji oraz kompozycji dowolnego dzieła sztuki, jego przesłanie, jego indywidualne cechy,

– wyjaśnia jego miejsce w tradycji historii literatury i/lub historii sztuki,

–  umieszcza dzieło w kontekście historycznym,

-  umie wskazać jak srtefakty literatury / kultury popualrnej oddziaływują na media i są przez media wykorzystywane.

Metody pracy

METODY PRACY to:

1. prezentacja przez wykładowcę podstawowych problemów zarówno historycznych, jak i teoretycznych,

2. DYSKUSJA wskazanych przez wykładowcę bądź słuchaczy tematów, zagadnień, itd.,

3. wykład, ale z pytaniami z sali,

4. samodzielne prezentacje wybranych zagdanień przez słuchaczy.

Metody weryfikacji efektów kształcenia

Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się osiągana jest poprzez:

- sposób prezentacji przez studenta tematów przez niego przygotowywanych,

- aktywność studenta w trakcie dyskusji nad konkretnymi tematami zajęć,

- ocena przygotowanej przez studenta pracy zaliczeniowej [ten ostatni element jest warunkiem sine qua non zaliczenia całości kursu],

- egzamin ustny, którego punktem wyjścia jest praca słuchacza; w toku ezgaminu będa omawiane tematy, które były przedmiotem zajęć.



do góry ↑