Polityka obsługi "cookies" na stronach UW
Projekt realizowany przez Uniwersytet Warszawski
Strona głównaOfertaKultura & SztukaKorzenie designu

Korzenie designu

Dane kursu

Numer kursu: K/2819
Dziedzina wiedzy: Kultura & Sztuka
Liczba godzin: 30
Jednostki
odpowiedzialne:
Uniwersytet Otwarty
Autor kursu: dr Iwo Zmyślony
Rodzaj zajęć: wykłady

Grupy

Numer grupy:K/2819/1
Trymestr:III/2016/2017
Prowadzący:dr Iwo Zmyślony
Cena:220.00 zł
Terminy: od 20-04-2017 do 06-07-2017
Lokalizacja:Kampus Centralny
Zajęcia: zwiń
lp.datarozpoczęciezakończenieprzerwa
120-04-2017
czwartek
18:0020:3015
227-04-2017
czwartek
18:0020:3015
311-05-2017
czwartek
18:0020:3015
418-05-2017
czwartek
18:0020:3015
525-05-2017
czwartek
18:0020:3015
601-06-2017
czwartek
18:0020:3015
708-06-2017
czwartek
18:0020:3015
822-06-2017
czwartek
18:0020:3015
929-06-2017
czwartek
18:0020:3015
1006-07-2017
czwartek
18:0020:3015

Opis kursu

W ramach zajęć skupimy się na działalności najważniejszych projektantów XIX i XX wieku oraz charakterystyce czynników, które doprowadziły do narodzin współczesnego (powojennego) designu. Szczególny nacisk położymy na analizę przesłanek programowych oraz uwarunkowań społecznych, politycznych, ekonomicznych i technologicznych.

Obszerny materiał faktograficzny i wizualny zostanie uporządkowany wedle następujących bloków tematycznych:

  1. Rewolucja przemysłowa i przemiany społeczno-gospodarcze w XIX wieku (m.in. Biedermeier, M. Thonet, H. Ford i taśma produkcyjna).
  2. Arts & Crafts Movement w Europie (m.in. J. Ruskin, W. Morris, C. R. Ashbee) i USA (m.in. G. Stickley, G. Limbert, Shakers); tzw. szkoła chicagowska (m.in. L. H. Sullivan, F. L. Wright).
  3. Moda na japonizm (m.in. E. W. Godwin, C. Dresser, J. Whistler, Herter Brothers); tzw. szkoła z Glasgow (m.in. C. R. Mackintosh, J. H. MacNair).
  4. Główne ośrodki secesji (m.in. Monachium, Wiedeń, Darmstadt); Warsztaty Wiedeńskie (m.in. O. Wagner, J. Hoffmann, K. Moser); Art Nouveau w architekturze (m.in. A. Gaudí, H. Guimard, V. Horta, P. Hankar) i w sztukach użytkowych (m.in. E. Gallé, R. Lalique, A. Mucha, L. Tiffany).
  5. Ekspresjonizm w architekturze i tzw. szkoła amsterdamska (H. P. Berlage, P. Kramer); Deutscher Werkbund (H. Van de Velde, H. Muthesius, P. Behrens); Bauhaus (W. Gropius, J. Itten, W. Kandinsky, J. Albers).
  6. Art Deco w architekturze oraz we wzornictwie przemysłowym (R. Loewy, H. Dreyfuss, F. Porsche); De Stijl (m.in. G. Rietvelt, T. Van Doesburg); Wchutiemas (m.in. L. Popova, V. Stepanova, A. Rodczenko, K. Melnikov).
  7. Karta Ateńska i styl międzynarodowy (m.in. Le Corbusier, L. M. Van der Rohe); modernizm organiczny (m.in. F. Lloyd-Wright, E. Saarinen, A. Aalto, C. i B. Eames, A. Jacobsen).

Cel ogólny

Zrozumienie historycznej genezy współczesnego designu w odniesieniu do jego kulturowych uwarunkowań (rzemiosło, sztuka, technika, przemysł, przemiany społeczno-gospodarcze).

Cele szczegółowe

  • charakterystyka historycznych praktyk projektowych na styku architektury, wzornictwa przemysłowego, rzemiosła i sztuki,
  • analiza cywilizacyjnych uwarunkowań kształtujących pole współczesnego designu.

Korzyści dla słuchacza

Słuchacz wykształci świadomość złożonych uwarunkowań współczesnego designu oraz zdobędzie rozeznanie w najważniejszych historycznych zjawiskach na styku architektury, wzornictwa przemysłowego, rzemiosła i sztuki.

Metody pracy

  • prezentacja działalności wybranych projektantów i środowisk (materiał wizualny),
  • charakterystyka najważniejszych nurtów i tendencji,
  • analiza uwarunkowań społecznych, politycznych, ekonomicznych i technologicznych,
  • aktywizacja Słuchaczy poprzez stawianie pytań i stymulowanie do dyskusji.

Metody weryfikacji efektów kształcenia

Dyskusja nad pracami kilkunastu wybranych projektantów oraz rekonstrukcja zagadnień prezentowanych podczas zajęć.



do góry ↑