Polityka obsługi "cookies" na stronach UW
Projekt realizowany przez Uniwersytet Warszawski
Strona głównaOfertaKultura & SztukaMyślenie projektowe i design

Myślenie projektowe i design

Dane kursu

Numer kursu: K/0078
Dziedzina wiedzy: Kultura & Sztuka
Liczba godzin: 30
Jednostki
odpowiedzialne:
Uniwersytet Otwarty
Autor kursu: dr Iwo Zmyślony
Rodzaj zajęć: wykłady

Grupy

Numer grupy:K/0078/4
Trymestr:III/2016/2017
Prowadzący:dr Iwo Zmyślony
Cena:220.00 zł
Terminy: od 19-04-2017 do 05-07-2017
Lokalizacja:Kampus Centralny
Zajęcia: zwiń
lp.datarozpoczęciezakończenieprzerwa
119-04-2017
środa
18:0020:3015
226-04-2017
środa
18:0020:3015
317-05-2017
środa
18:0020:3015
424-05-2017
środa
18:0020:3015
531-05-2017
środa
18:0020:3015
607-06-2017
środa
18:0020:3015
714-06-2017
środa
18:0020:3015
821-06-2017
środa
18:0020:3015
928-06-2017
środa
18:0020:3015
1005-07-2017
środa
18:0020:3015
Numer grupy:K/0078/5
Trymestr:III/2016/2017
Prowadzący:dr Iwo Zmyślony
Cena:220.00 zł
Terminy: od 30-04-2017 do 09-07-2017
Lokalizacja:Kampus Centralny
Zajęcia: zwiń
lp.datarozpoczęciezakończenieprzerwa
130-04-2017
niedziela
18:0020:3015
207-05-2017
niedziela
18:0020:3015
314-05-2017
niedziela
18:0020:3015
421-05-2017
niedziela
18:0020:3015
528-05-2017
niedziela
18:0020:3015
611-06-2017
niedziela
18:0020:3015
718-06-2017
niedziela
18:0020:3015
825-06-2017
niedziela
18:0020:3015
902-07-2017
niedziela
18:0020:3015
1009-07-2017
niedziela
18:0020:3015
Numer grupy:K/0078/6
Trymestr:III/2016/2017
Prowadzący:dr Iwo Zmyślony
Cena:220.00 zł
Terminy: od 17-07-2017 do 21-07-2017
Lokalizacja:Kampus Centralny lub Kampus Ochota lub Kampus Smyczkowa
Zajęcia: zwiń
lp.datarozpoczęciezakończenieprzerwa
117-07-2017
poniedziałek
15:0020:3060
218-07-2017
wtorek
15:0020:3060
319-07-2017
środa
15:0020:3060
420-07-2017
czwartek
15:0020:3060
521-07-2017
piątek
15:0020:3060

Opis kursu

Myślenie projektowe potraktujemy jako ogólną metodę stawiania i rozwiązywania problemów, podstawę praktyk w polu współczesnego designu, a zarazem zbiór technik kreatywnego działania i wytwarzania (prototypowania). Z uwagi na bogaty materiał wizualny zajęcia będą miały charakter teoretyczno-praktyczny, z elementami konwersatorium i pracy grupowej (warsztatów).

W pierwszej części kursu scharakteryzujemy wybrane koncepcje myślenia projektowego (T. Brown, N. Cross, B. Lawson) analizując je na przykładach z pola współczesnego designu, innowacji społecznej, biznesu i nowych technologii. Przy okazji omówimy szereg pokrewnych koncepcji z zakresu psychologii kreatywności i zarządzania wiedzą (tacit knowledge, embodied knowledge, verbal overshadowing, brainstorming, bodystorming, critical thinking, visual thinking, collective intelligence, paradoks eksperta, empatia, intuicja, synergia).

Podstawą naszych analiz będą najnowsze zjawiska i tendencje w polu współczesnego designu – m.in. service design, communication design, customer & user experience, interaction design, open design, process design, placemaking, food design, design for social change, design krytyczny i spekulatywny, projektowanie partycypacyjne, permakultura. Wśród omawianych projektantów znajdą się m.in. Maarten Baas, Shigeru Ban, Norman Foster, Rem Koolhaas, Zaha Hadid, François Roche, Bjarke Ingles, Carlo Ratti, Julien Carretero, Formafantasma, Droog Design.

Kilka ostatnich spotkań będzie miało charakter warsztatowy – nagromadzoną wiedzę przećwiczymy w praktyce, wykorzystując ją do realizacji zadań projektowych.

Cel ogólny

Opanowanie podstaw myślenia projektowego (design thinking) oraz zaznajomienie z tendencjami we współczesnym designie.

Cele szczegółowe

  • charakterystyka wybranych koncepcji myślenia projektowego w teorii i praktyce,
  • przegląd kluczowych tendencji w polu współczesnego designu,
  • wykształcenie praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów w sposób projektowy.

Korzyści dla słuchacza

Słuchacz opanuje podstawowe techniki myślenia projektowego (design thinking) oraz zdobędzie rozeznanie w aktualnych tendencjach we współczesnym designie.

Metody pracy

  • rekonstrukcja wybranych koncepcji myślenia projektowego,
  • egzemplifikacja założeń teoretycznych przy pomocy materiałów wizualnych,
  • prezentacja najważniejszych tendencji w polu współczesnego designu,
  • aktywizacja uczestników zajęć poprzez stawianie pytań i stymulowanie dyskusji,
  • przećwiczenie nagromadzonej wiedzy w formie warsztatów i pracy grupowej.

Metody weryfikacji efektów kształcenia

Dyskusja nad wyborem kilkunastu zagadnień prezentowanych podczas zajęć.



do góry ↑