Polityka obsługi "cookies" na stronach UW
Projekt realizowany przez Uniwersytet Warszawski
Strona głównaOfertaKultura & SztukaWspinaczka na sztucznej ścianie

Wspinaczka na sztucznej ścianie

Dane kursu

Numer kursu: K/0803
Dziedzina wiedzy: Kultura & Sztuka
Liczba godzin: 36
Jednostki
odpowiedzialne:
Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Autor kursu: mgr Tomasz Tokarz
Rodzaj zajęć: ćwiczenia

Grupy

Numer grupy:K/0803/2
Trymestr:III/2016/2017
Prowadzący:mgr Tomasz Tokarz
Cena:396.00 zł
Terminy: od 22-04-2017 do 15-07-2017
Lokalizacja:Kampus Ochota
Zajęcia: zwiń
lp.datarozpoczęciezakończenieprzerwa
122-04-2017
sobota
10:0012:15brak
206-05-2017
sobota
10:0012:15brak
313-05-2017
sobota
10:0012:15brak
420-05-2017
sobota
10:0012:15brak
527-05-2017
sobota
10:0012:15brak
603-06-2017
sobota
08:0010:15brak
712-06-2017
poniedziałek
16:0018:15brak
819-06-2017
poniedziałek
16:1518:30brak
924-06-2017
sobota
10:0012:15brak
1001-07-2017
sobota
10:0012:15brak
1108-07-2017
sobota
10:0012:15brak
1215-07-2017
sobota
10:0012:15brak

Opis kursu

  1. Zasady BHP na ściance, regulamin ścianki wspinaczkowej.
  2. Zapoznanie się ze ścianką: budowa, punkty asekuracyjne, stanowiska, bulier.
  3. Podstawowe informacje o sprzęcie: parametry, oznaczenia atestów, zastosowanie, liny, uprzęże, karabinki, ekspresy, przyrządy asekuracyjne, buty, wspinaczkowe, woreczek na magnezję.
  4. Zasady asekuracji: zapinanie uprzęży i wiązanie się liną, asekuracja górna i dolna, asekuracja na bulierze.
  5. Węzły i ich zastosowanie: ósemka, zwijanie liny, flagowy.
  6. Technika wspinania: stopnie i chwyty, pozycja frontalna i boczna. Wspinaczka statyczna i dynamiczna. Formacje wspinaczkowe i techniki ich pokonywania: półka, rysa, zacięcie, przewieszka, okap. Techniki wspinaczkowe: zacieraczka, pusch-pull, klinowanie, hak piętą, flaga, drop knee, małpi zwis, skręt.
  7. Rozgrzewka ogólnorozwojowa i specjalistyczna, rozciąganie.
  8. Dla Słuchaczy kontynuujących naukę wspinaczki dodatkowe ćwiczenia specjalistyczne kształtujące wytrzymałość siłową, szybkość i technikę wspinania.

Na pierwszych zajęciach Słuchacze kursu są zobowiązani do podpisania oświadczenia o braku przeciwwskazań do korzystania ze ścianki. Dzięki oświadczeniu, Słuchacz będzie mógł w pełni skorzystać z zajęć.

Cel ogólny

Słuchacze opanowują kurs wspinaczki na sztucznej ścianie, zgodny z wytycznymi komisji szkolenia Polskiego Związku Alpinizmu.

Cele szczegółowe

Słuchacz:

  • uczy się podstaw bezpiecznego uprawiania wspinaczki, zasad bezpieczeństwa i metod asekuracji,
  • zapoznaje się z podstawowym sprzętem i metodami jego użycia,
  • rozwija sprawność fizyczną (siła, gibkość, rozciągnięcie, wytrzymałość, wyczucie równowagi).

Korzyści dla słuchacza

Po ukończeniu kursu Słuchacze znają podstawowy sprzęt wspinaczkowy i zasady jego stosowania. Potrafią się wspinać z asekuracją górną i dolną oraz uprawiać buldering (wspinaczka bez asekuracji linowej na niskiej, przewieszonej ściance, zabezpieczonej przed upadkiem materacami). Znają technikę wpinek liny ekspresów i blokowania liny w przyrządzie asekuracyjnym. Stosują w czasie wspinaczki pozycję frontalną i boczną, wykorzystują chwyty i stopnie, pokonują różne formacje wspinaczkowe (płyta, zacięcie, przewieszka, rysa, okap). Posiadają ogólne wiadomości o zasadach uprawiania wspinaczki i możliwościach dalszego szkolenia.

Metody pracy

  1. ​​Trener omawia i demonstruje sposoby asekuracji i techniki wspinania. Słuchacze powtarzają ćwiczenia i z pomocą trenera eliminują błędy.
  2. Słuchacze doskonalą operacje sprzętowe przez ich powtarzanie.
  3. Słuchacze doskonalą technikę wspinania przez zwiększanie trudności ćwiczenia, oraz siłę i wytrzymałość przez wydłużanie czasu ciągłego wspinania.
  4. Słuchacze rozwijają cechy motoryczne przez wykonywanie ćwiczeń siłowych, rozciągających, wytrzymałościowych i skocznościowych z zastosowaniem treningu funkcjonalnego, biegu ciągłego, elementów jogi i streczingu.
  5. Trener rejestruje wspinaczki na filmie i analizuje je wskazując słuchaczowi elementy do poprawienia.
  6. Słuchacze doskonalą technikę wspinania stosując utrudnienia, np wspinaczka z piłeczkami tenisowymi w dłoniach, ze związanymi stopami, z zasłoniętymi oczami, na czas itp.
  7. Słuchacze uczestniczą w zawodach wspinaczkowych, rywalizacja indywidualna i zespołowa.
  8. Słuchacze doskonalą asekurację i cechy wolicjonalne ćwicząc kontrolowane odpadnięcia od ściany i wyłapywanie lotu.
  9. Trener przesyła słuchaczom informacje i wiadomości teoretyczne za pomocą poczty elektronicznej.

Metody weryfikacji efektów kształcenia

  1. Trener na bieżąco weryfikuje zaobserwowane błędy w asekuracji i technice wspinania, informując słuchacza co i jak ma poprawić.
  2. Na początku kursu i przed jego zakończeniem trener przeprowadza sprawdian sprawności fizycznej słuchaczy: skok z miejsca obunóż, ilość "brzuszków" w czasie jednej minuty, ilość poprawnie wykonanych "pompek" i czas w zwisie na drążku oburącz lub ilość podciągnięć na drążku. Porównanie wyników wskaże postępy w zakresie rozwoju cech motorycznych.
  3. We wstępnej fazie kursu i przed jego zakończeniem słuchacze uczestniczą w sprawdzianie określajcym poziom pokonywanych trudnośći z górną oraz z dolną asekuracją, oraz szybkość wspinania - z górną asekuracją. Porównanie wyników określi efekty kształcenia w aspekcie pokonywania trudności.
  4. Trener przeprowadza pisemny test sprawdzający wiedzę teoretyczną słuchaczy, związaną ze wspinaczką na sztucznej ścianie. Analiza odpowiedzi usystematyzuje wiedzę i zwróci uwagę słuchaczy na elementy do poprawy.


do góry ↑