Polityka obsługi "cookies" na stronach UW
Projekt realizowany przez Uniwersytet Warszawski
Strona głównaOfertaKultura & SztukaZbuduj klasyczną płytotekę, czyli jak wybierać nagrania muzyki klasycznej

Zbuduj klasyczną płytotekę, czyli jak wybierać nagrania muzyki klasycznej

Dane kursu

Numer kursu: K/2754
Dziedzina wiedzy: Kultura & Sztuka
Liczba godzin: 30
Jednostki
odpowiedzialne:
Wydział Historyczny
Autor kursu: mgr Oskar Łapeta
Rodzaj zajęć: wykłady

Grupy

Numer grupy:K/2754/1
Trymestr:III/2016/2017
Prowadzący:mgr Oskar Łapeta
Cena:220.00 zł
Terminy: od 11-04-2017 do 25-07-2017
Lokalizacja:Kampus Centralny
Zajęcia: zwiń
lp.datarozpoczęciezakończenieprzerwa
111-04-2017
wtorek
18:0019:30brak
218-04-2017
wtorek
18:0019:30brak
325-04-2017
wtorek
18:0019:30brak
409-05-2017
wtorek
18:0019:30brak
516-05-2017
wtorek
18:0019:30brak
623-05-2017
wtorek
18:0019:30brak
730-05-2017
wtorek
18:0019:30brak
806-06-2017
wtorek
18:0019:30brak
913-06-2017
wtorek
18:0019:30brak
1020-06-2017
wtorek
18:0019:30brak
1127-06-2017
wtorek
18:0019:30brak
1204-07-2017
wtorek
18:0019:30brak
1311-07-2017
wtorek
18:0019:30brak
1418-07-2017
wtorek
18:0019:30brak
1525-07-2017
wtorek
18:0019:30brak

Opis kursu

Każdy utwór muzyczny skrywa w sobie ogromny potencjał interpretacyjny. Pomimo wystandaryzowanego sposobu zapisu jedno dzieło może zabrzmieć w zupełnie odmienny sposób w zależności od tego, jaki wykonawca po nie sięgnie. Nawet starając się pozostać jak najbardziej wiernym partyturze każdy interpretator podejmuje tysiące decyzji, które sprawiają, że wykonanie staje się indywidualne i przechodzi niejako na własność wykonawcy. Celem kursu jest pokazanie wybranych utworów symfonicznych poprzez pryzmat oszałamiająco odmiennych od siebie wykonań utrzymanych w różnych stylistykach. Zaprezentowane zostaną zarówno dzieła bardzo znane i powszechnie zaliczane do kanonu, jak też utwory mniej popularne. W programie kursu przewidziane są umówienia wykonań dzieł następujących kompozytorów:

  • Kurta Atterberga (VI Symfonia),
  • Havergala Briana (Symfonia gotycka),
  • Ludwiga van Beethovena (V Symfonia),
  • Piotra Czajkowskiego (IV Symfonia),
  • Antonína Dvořáka (IX Symfonia Z Nowego Świata),
  • Wojciecha Kilara (Krzesany),
  • Rueda Langgaarda (Muzyka sfer),
  • Witolda Lutosławskiego (I Symfonia),
  • Gustava Mahlera (IV i V Symfonia)
  • Einojuhani Rautavaary (VII Symfonia Angel of Light),
  • Nikołaja Rimskiego-Korsakowa (SzeherezadaUwertura wielkanocna),
  • Jeana Sibeliusa (I Symfonia),
  • Dmitrija Szostakowicza (VI Symfonia),
  • Ralpha Vaughana Williamsa (Fantazja na temat Thomasa Tallisa),
  • Antonio Vivaldiego (Cztery pory roku).

Zaprezentowane zostaną zarówno interpretacje wierne partyturze, jak też autorskie i kontrowersyjne kreacje, a będą to zarówno najstarsze nagrania, pochodzące z początku XX wieku, jak też rejestracje najnowsze.             

Cel ogólny

Zaznajomienie Słuchaczy kursu z nagraniami muzyki orkiestrowej oraz pogłębienie świadomości ogromnego zróżnicowania wykonań utworów muzycznych.

Cele szczegółowe

Zaznajomienie Słuchaczy z najciekawszymi rejestracjami wybranych utworów symfonicznych – zarówno utworów powszechnie znanych, jak też mniej popularnych ale wartościowych.

Korzyści dla słuchacza

Słuchacz kursu po jego ukończeniu wykazuje się następującymi umiejętnościami:

- zna najważniejsze rejestracje omawianych na zajęciach dzieł;

- potrafi wskazać różnice pomiędzy poszczególnymi trendami wykonawczymi i zna ich przedstawicieli;

- rozpoznaje ze słuchu dzieła omawiane podczas zajęć.

Metody pracy

Wykład, quizy słuchowe, pogadanka, dyskusja.

Metody weryfikacji efektów kształcenia

Testy słuchowe polegające na porównywaniu tych samych utworów wykonywanych przez różnych dyrygentów. Zadaniem kursantów będzie wskazanie różnic pomiędzy wykonaniami oraz dyskusja na temat cech stylistycznych poszczególnych rejestracji w kontekście zmieniających się trendów wykonawczych.



do góry ↑